دانلود مقاله علل آفرینش بشریت
پيروان مكتب توحيد همان طور كه براى جهان، آفريدگار دانا و توانا معرفى مى كنند، براى آن، هدف و غايتى نيز مى انديشند، و بر اين باورند كه جهان و انسان براى هدف و غايتى آفريده شده است. در حالى كه مادى هاى تازه به دوران رسيده درباره هدف آفرينش، انگشت حيرت به دندان گرفته و با خود مى گويند: «اگر جهان هستى نبوده، و به اراده خداوند قادر هست شده، عقل در علت غايى آن حيران مى شود، و با همه جهد و پرش فكرى نمى تواند به حل اين غامض دست يابد».اصولاً فلاسفه مادى از ميان علل چهارگانه (علت فاعلى، غايى، مادى و صورى) تنها به دو علت اخير مى انديشند و جهان را معلول فعل و انفعالهاى مادى مى دانند. از ديد يك فردى مادى، ماده قديم پس از يك رشته انفعالات فيزيكى و شيميايى، صورتى جديد به خود مى گيرد تو گويى جهان، از دو علت مادى و صورى پديد آمده، جهان خروشان هستى، دو چيز بيش نيست، 1. ماده نخستين. 2. صورت هايى كه پس از يك رشته فعل و انفعالهاى شيميايى و فيزيكى عارض ماده مى شوند. هرگز در منطق آنان، از علت فاعلى كه ماده نخستين را آفريده و آن را به بهت …