پاورپوینت درمورد مدل الماس در مزیت رقابتی ملل-16 اسلاید
قسمتی از اسلاید ها تا اواخر دهۀ 80 نظریهی جامعی که بتواند رقابت در سطح ملی را تشریح کند وجود نداشت. پورتر بعنوان مشاور عالی استراتژيك دولتي در سطح بین الملل؛تدوینگر برنامههاي استراتژيك کشورهای متعددی بوده (مثل ايالات متحده، كانادا، نيوزيلند، كره، سنگاپور، اسپانيا و …). او بر اساس تحقيقاتي که طي دهۀ 80 در 10 کشور منتخب داشت، در کتاب “مزیتهای رقابتی ملل” الگویي تحلیلی جهت ارزيابي و رتبه بندي مزیتهای رقابتی ملل ارائه كرد و آن را الماس ناميد پورتر در كتاب مزيتهاي رقابتي ملل درسال 1990 بيان ميكد كه پايداري مزيتهاي رقابتي كشورها در سطح صنايع توسط 6 عامل با ديگر كشورها قابل مقايسه است و آن را الماس ناميد. اين مدل ابتدا در 10 كشور ؛ 8 کشور توسعه یافته و 2 کشور در حال توسعه مورد بررسی قرار گرفت(دانمارك، آلمان، ايتاليا، ژاپن ، كره، سنگاپور، سوئد، سوئيس، انگلستان و ايالات متحده). پورتر در اين مدل ، رقابتپذيري را حاصل تعامل و بر همکنش چهار عامل اصلي ميداند: 1-فاکتورهاي دروني؛ …